Je hebt vast wel eens van het rollenspel Weerwolven van Wakkerdam gehoord. Misschien heb je het spel ook al eens gespeeld op scouting, een verjaardag of weekendje weg met vrienden. Je weet nog goed de eerste keer dat je beste vriend(in) je er helemaal in heeft geluisd. Je krijgt het nog zenuwachtig wanneer je denkt aan het moment dat je als weerwolf je ogen opent en je geruisloos een slachtoffer aanwijst in de nacht.
Weerwolven van Wakkerdam
In het dorpje Wakkerdam wonen alle bewoners in vrede samen. Tot dat ene moment. Iemand slaat een kreet! Het levenloze lichaam van de burgemeester wordt gevonden. Er blijkt toch meer aan de hand in dit zo ogenschijnlijk vredelievende dorpje. Een natuurlijke dood is uitgesloten. Zou het dan toch waar zijn? Zijn de weerwolven teruggekeerd in Wakkerdam?
Het Spel in het kort
Weerwolven van Wakkerdam is een rollenspel voor relatief grote groepen van 8 tot 30 spelers.
Als speler ben je bewoner van het fictieve dorpje Wakkerdam. Je speelt de rol van weerwolf of een burger. Elke nacht worden de weerwolven wakker en verslinden ze gezamenlijk een nietsvermoedend slachtoffer. Overdag gaan alle bewoners (inclusief de weerwolven) met elkaar in discussie. Door te stemmen proberen de burgers een weerwolf uit het spel te krijgen. Als weerwolf doe je je voor als burger en probeer je de stemming te overleven, zodat je de volgende nacht weer een slachtoffer kan maken. Dit gaat net zo lang door tot er maar één team overblijft.
Als burger is het dus je doel om alle weerwolven uit Wakkerdam te verdrijven. Als weerwolf doe je er alles aan om alle burgers te verslinden. Het team dat als laatste overblijft, wint het spel.
Voorbereiding
Een leuke weerwolven ervaring begint bij een goede voorbereiding. Ik loop samen met jou door de belangrijkste stappen heen, zodat ook jouw weerwolvenspel onvergetelijk wordt.
Is er genoeg ruimte om te zitten?
Als speler wil je graag de andere spelers goed in de gaten houden. Het is daarom belangrijk dat alle spelers elkaar goed kunnen zien. Zet bijvoorbeeld alle stoelen in een cirkel neer. Zorg ook voor genoeg ruimte tussen de spelers. De weerwolven en sommige speciale karakters geven in de nacht geheime acties door aan de spelleider. Zit je klem tussen twee andere spelers? Dan wordt het een moeilijke opgave om dit zonder betrapt te worden te doen.
Heb je genoeg ruimte om het spel te begeleiden?
Om goed het spel goed te kunnen begeleiden heb je als spelleider voldoende ruimte nodig om rond te lopen. Zorg dat je elke speler kan bereiken. Wanneer je buiten speelt loop je als spelleider makkelijk om de groep heen. Speel je binnen? Maak de cirkel zo weid mogelijk en zorg dat er binnen de cirkel genoeg ruimte is om rond te lopen.
Zorg voor een spannende sfeer
Zorg voor een spannende sfeer. Je kan het licht dimmen, kaarsjes neerzetten of spannende achtergrond geluiden laten afspelen in de nacht. Omdat spelers elkaar goed moeten kunnen verstaan tijdens de discussies is het vaak beter om het geluid overdag uit te zetten.
Door alleen de lichten te dimmen en een lamp met een warme gloed neer te zetten maak je van een saai lokaal snel een spannende ruimte.
Print de kaarten zelf uit
Heb je niet de officiele kaarten van Weerwolven van Wakkerdam? Ik heb speciaal voor jou een printbare versie van de basis rollen samengesteld. Zo kun je ook zonder kaarten het spel spelen. Je kan deze pdf het best printen op dik papier. Dun papier schijnt namelijk door. Je wilt natuurlijk niet dat andere spelers kunnen zien welk karakter er op je kaart staat.
Of koop gewoon het spel
Wil je met veel speciale karakters spelen? In het samengestelde spel Het Pact uitgegeven door 999 Games zit naast het basisspel de uitbreidingen Volle Maan, Karakters en Het Dorp. In deze mooi vormgegeven editie zien al je kaarten er hetzelfde uit aan de achterkant. Met losse uitbreidingen heb je nog wel een shet problemen dat je kaarten van elkaar kan onderscheiden.
Ken je de spelregels?
Het is belangrijk dat je de spelregels goed kent. Zo kun je je als spelleider goed focussen op het begeleiden van het spel en ben je zo min mogelijk tijd kwijt met nadenken over hoe het spel ook al weer in elkaar zit. Lees daarom de spelregels nog even goed na.
Hoe speel je Weerwolven van Wakkerdam?
Welke rollen stop je in het spel?
Een goed samengesteld spel zorgt nog dagen voor goede gesprekken. Een slecht samengesteld spel voelt alsof iemand je een grap verteld waarvan je de clue al kent.
Introduceer nieuwe rollen geleidelijk
Spelers willen graag spelen en vinden het niet leuk om naar een te lange uitleg te luisteren. Bestaat de groep uit veel nieuwe spelers? Overweeg dan om met minder speciale karakters te spelen. Als leiddraad introduceer ik in het eerste potje 3 tot 6 speciale rollen. Dit is afhankelijk van hoe goed de spelers het spel al kennen. Begin ik daarna een nieuw potje met dezelfde spelers, dan introduceer ik 1 a 2 nieuwe rollen. Door rollen geleidelijk te introduceren zorg je er voor dat iedereen het spel goed kan volgen en voorkom je verwarring en onduidelijkheid tijdens het spelen.
Maak de nachten niet te ingewikkeld voor jou als spelleider
Het is leuk om speciale karakters in het spel te stoppen. Wanneer je een karakter in het spel stopt, denk dan na wat de impact van dit karakter heeft op de nacht. De jager is een karakter die het spel voor de spelleider niet ingewikkelder maakt. De heks is een karakter waarbij je als spelleider moet bijhouden wie het weerwolven slachtoffer is en waarbij je moet bijhouden of de heks haar levenselixer en/of vergif nog heeft. Voeg je te veel ingewikkelde rollen toe, dan worden de nachten langer en is de kans dat je een fout maakt groter. Voorkom dus frustratie en onnodige complexe spellen en je spelers zullen je dankbaar zijn. Daarnaast zijn complexe rollen ook niet altijd leuker dan minder complexe rollen.
Wees zuinig met het aantal speciale karakters
Ik vergelijk het aantal speciale karakters in een spel met het de hele week eten van friet. Spelers willen altijd meer friet. Ze zullen je altijd vragen om meer friet. Hebben de spelers na het eten van een week friet een voldaan gevoel? Waarschijnlijk niet.
Een spel met veel speciale karakters is moeilijk te balanceren. Bij het toevoegen van speciale karakters wordt de kant van de burgers sterker. Om de weerwolven nog een eerlijke kans te geven voeg je daarom een extra weerwolf toe aan het spel. Het wordt dan een soort van wapenwedloop tussen de weerwolven en burgers om het spel in balans te houden.
Er gebeurt nu meestal een van de twee volgende situaties.
- De burgers maken een fout waardoor er een burger wordt geëlimineerd. Hierdoor krijgen de weerwolven een meerderheid en winnen ze vanaf dat moment elke stemming.
- Het lukt de weerwolven niet om een slachtoffer te maken in de nacht. Door de vele karakters is de kans groot het slachtoffer van de weerwolven wordt gered of beschermd. Een aantal spelers biechten in de dag hun verzamelde informatie op. Er wordt hierdoor ook nog een weerwolf uitgeschakeld. Hierna maken de weerwolven geen schijn van kans meer om het spel te winnen.
Dit zorgt er voor dat het spel snel is afgelopen en je als speler met een gevoel zit van: “O, het is al over” of “Ik kon hier niets meer tegen doen”.
Hebben de spelers dit gevoel? Vervang een weerwolf en één of twee speciale karakters door normale burgers en je krijgt een spel dat spannend is tot het einde.
Door meer gewone burgers in het spel te stoppen hebben de burgers en weerwolven meer ruimte om fouten te maken. De balans van het spel schiet nu minder hard een bepaalde kant uit. Hierdoor is de kans veel groter dat het spel spannend blijft tot het bittere einde.
Leg het spel uit
Het is als speler niet leuk om lang te moeten wachten voordat je gaat beginnen. Het is dan ook belangrijk dat je als spelleider de spelregels van Weerwolven van Wakkerdam van tevoren al goed hebt doorgelezen.
Ook wanneer de spelers al vaker Weerwolven van Wakkerdam hebben gespeeld is het goed om de regels even te herhalen. Elke groep speelt het spel en bepaalde rollen net weer even wat anders.
Begin altijd bij de basis van het spel
Begin je uitleg altijd bij de basis van het spel. Wat is het doel van de burgers en wat is het doel van de weerwolven? Hoe werken de dag en nachtfase?
Leg eerst uit hoe de dag en nacht fase gaan voor gewone burgers en de weerwolven. Aan het einde leg je pas eventuele uitzonderingen en de speciale karakters uit. De uitleg heeft zo een logische structuur en is goed te volgen voor de spelers. Spelers worden zo niet overspoeld met informatie, die nog niet relevant is.
Misschien ben je geneigd al direct te vertellen hoe de dagelijkse stemming en de burgemeester werkt. Het beste is om dit pas uit te leggen wanneer je voor het eerst een stemming in gaat en/of de burgemeester gaat kiezen. Hierdoor kun je de uitleg aan het begin van het spel lekker kort houden en kun je sneller aan het spel beginnen.
Deel de rollen uit
Tijdens het uitdelen van de rollen is het belangrijk dat je de rollen goed gedekt houdt. Je wilt niet dat andere spelers per ongeluk (of expres) kunnen zien welke rol je aan je aan een speler geeft.
Gaat er tijdens het uitdelen iets mis waardoor spelers toch de rol van een andere speler hebben gezien? Neem dan alle karakterkaarten weer terug en deel ze opnieuw uit. Omdat het spel nu nog niet echt begonnen is, kun je nu nog maar beter even opnieuw beginnen.
Heeft iedereen zijn rol begrepen?
Dit is het moment om te vragen of alle spelers weten welke rol ze hebben en of ze hun rol begrijpen. Als spelers een specifieke vraag hebben over hun eigen rol neem je ze even apart. Zo kunnen ze om meer toelichting vragen, zonder dat ze aan de rest van de spelers verklappen wat hun rol is.
Waar leggen de spelers hun karakterkaarten neer?
Zorg er voor dat alle spelers hun karakterkaart op een plek leggen waar je goed bij kan. Voor speciale rollen als de ziener is het belangrijk dat je in de nacht de karakterkaart van een speler kan bekijken. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een speler precies kon zeggen wat er was gebeurd, doordat zijn kaart op een andere plek ligt. Ik let er ook altijd op dat spelers geen kopjes, bekers of andere voorwerpen op hun karakterkaart zetten.
Weet je welke karakterkaart van welke speler is?
Ik heb vaak genoeg de blunder begaan om bij de bekendmaking van het slachtoffer een verkeerde kaart om te draaien. Het is dan ook erg belangrijk dat je goed kan zien welke kaart bij welke speler hoort. Is het niet duidelijk bij wie een kaart hoort? Vraag dit dan altijd even na bij de speler van wie de kaart is. Het gebeurd vaak genoeg dat iemand toch op een kaart is gaan zitten of hem in de vluchtigheid toch ergens anders heeft neergelegd dan de eigenlijk bedoeling is.
De Nacht
In de nacht roep je één voor één de speciale karakters en de weerwolven op.
Wees bewust van de richting waarin je praat
Praat je in de nacht één kant op wanneer het de beurt is van de ziener? Een goede weerwolf hoort direct welke richting je op praat. Je wil niet dat je als spelleider de oorzaak bent van het door de mand vallen van je spelers. Praat dan ook de hele groep rond. Als je een vraag stelt aan de ziener hoef je niet naar de ziener te kijken. Na je vraag is het natuurlijk wel belangrijk om te kijken wie de ziener aanwijst.
Loop genoeg rond maar pas je op met schaduwen?
Je kan als spelleider veel informatie weggeven door de plek waar je staat. Het helpt om als spelleider continu rond te lopen. De plek en moment waarop je stil staat kan veel veraden over de rollen van je spelers. Wanneer cupido twee geliefdes aanwijst en je blijft vervolgens vlak achter de geliefdes stilstaan, dan heb je een grote kans dat de rest van de groep ook weet wie de geliefdes zijn.
Ook je schaduw kan al veel weggeven. ‘S nachts wijs je bijvoorbeeld naar een speler om te valideren of dit echt de speler is die de weerwolven willen opeten. Door een ongelukkig geplaatste lamp komt de schaduw van je arm precies over het gezicht van een andere speler heen. Deze speler kan nu vrij makkelijk beredeneren naar welke speler je wijst.
Pas op met het gebruik van hij en zij
De heks wordt wakker, gebruikt zijn kracht en vervolgens gaat hij weer slapen. Oplettende spelers weten nu dat de heks waarschijnlijk een mannelijke speler is. Voor de speler die in dit geval de heks speelt is dit niet leuk. Als spelleider geef je namelijk veel informatie weg over de heks zijn identiteit.
Gebruik altijd dezelfde persoonsaanduiding voor een karakter. Besluit bijvoorbeeld om de heks altijd met zij aan te spreken en cupido altijd met hij. Zo kunnen spelers niet afleiden of de speler een man of een vrouw is.
Herhaal de karakternaam in plaats van een persoonsaanduiding te gebruiken. De heks wordt wakker, ik wijs nu aan de heks aan wie er deze nacht door de weerwolven is aangevallen. Wil de heks haar levenselixer inzetten op deze persoon te redden? De heks heeft een keuze gemaakt en valt weer in slaap.
Geef je informatie weg door rollen over te slaan?
Stel de heks heeft in de ene nacht haar levenselixer heeft gebruikt om een speler te redden. Het is dan erg verleidelijk om de volgende nacht niet meer aan de heks te vragen of ze haar levenselixer wil gebruiken, omdat ze deze niet nog een keer kan gebruiken. Door de vraag niet te stellen laat je de spelers echter weten dat de heks haar levenselixer de vorige nacht al heeft ingezet. Om dit te voorkomen is het belangrijk de vraag elke nacht te blijven stellen. Het best is als je van te voren aan de spelers verteld dat je dit doet, zodat spelers niet raar opkijken en aan zichzelf gaan twijfelen wanneer je dit doet.
De Dag
Nadat je de nacht hebt gehad begint de dag. Het eerste wat je in de dag doet, is de slachtoffers van de afgelopen nacht bekendmaken.
Laat spelers nooit hun eigen rol bekendmaken!
Ik heb menig potje weerwolven mis zien gaan, doordat een speler in een opwelling zijn eigen rol bekendmaakt en per ongeluk de kaart van zijn buur omdraait. Dit is een heel zuur einde van het spel en zorgt voor veel chagrijnige spelers. Spreek daarom van tevoren met de spelers af dat je als spelleider de slachtoffers bekendmaakt en dat spelers dit niet zelf doen.
Kies een burgemeester
Na de bekendmaking kiezen de spelers een burgemeester uit om het dorp naar de overwinning te leiden. Dit is het beste moment om aan de spelers uit te leggen hoe een stemming werkt. Vertel nu ook wat de rol is van burgemeester, hoe deze gekozen wordt en wat er gebeurd wanneer de burgemeester komt te overlijden.
Te laat is te laat
Bij een stemming zijn er altijd spelers die eerst kijken hoe de rest van de spelers stemt voordat ze zelf stemmen. Deze stemmen tel ik nooit mee. Zo voorkom je een welles nietes discussie en houdt je het spel eerlijk voor iedereen.
Laat de spelers discussiëren
Wanneer de burgemeester is gekozen is het tijd voor het dorp om met elkaar in discussie te gaan. Dit is het moment voor de spelers om te shinen. In deze fase is het belangrijk dat je je als spelleider meer naar de achtergrond verplaatst. Je bent er natuurlijk wel om speltechnische vragen te beantwoorden, maar niet om het spel voor de spelers op te lossen.
Stem een speler het dorp uit
Wees duidelijk wanneer de stemming gaat beginnen. Spelers houden er niet van om plots onderbroken te worden en geforceerd te gaan stemmen. Vertel de groep dat ze nog 2 minuten hebben voordat de stemming begint of ga alvast staan. Zo weten de spelers dat ze snel een stemming kunnen verwachten.
Bij een gelijke stemming kies ik er vaak voor om alle spelers nog een keer te laten stemmen. Ze mogen dan alleen kiezen tussen de spelers met de meeste stemmen. Op deze manier is de kans groter dat de stemming niet weer in een gelijke stand eindigt.
Tel de stemmen en maak bekend
Tel nu het aantal stemmen. Het is vaak lastig te zien waar spelers precies naar wijzen. Ik kies daarom altijd een speler uit waarvan het lijkt dat deze speler veel stemmen heeft. Ik vraag dan aan de groep: “Wie stemt er voor Rosanne?”. Alle spelers die op Rosanne stemmen steken nu de hand in de lucht. Je telt het aantal handen. Je zegt nog even hardop: “Rosanne heeft 5 stemmen”. Mocht je niet goed hebben geteld, dan is er altijd wel een speler die je op dit moment nog even corrigeert. De spelers die naar Rosanne wezen doen de arm naar beneden. Je gaat nu door naar de volgende speler waarvan je denkt dat er veel spelers naar wijzen.
Heb je de stemmen geteld dan maak je nu de rol van de uitgekozen speler bekend.
De doden zwijgen!
Je bent net door alle spelers gelyncht, maar je had nog zo veel willen zeggen. Een speler die net uit het spel ligt kan soms woorden niet inhouden. Wees als spelleider op dit moment dus extra alert. Het is zo zonde als de overgebleven spelers niet meer goed kunnen spelen, doordat een dode speler nog belangrijke informatie verklapt. Waarschijnlijk is deze speler niet voor niets het zwijgen op gelegd.
Ga door naar de volgende nacht
Na de stemming ga je direct door naar de volgende nacht. Het is belangrijk dat er niet meer overlegd wordt na de stemming en dat je direct de nacht begint. Zo kan elke speler op zijn eigen manier de gebeurtenissen van de dag verwerken en houdt je een beetje vaart in het spel. Het is nu het moment voor de speciale karakters en de weerwolven om hun werk te doen.
Het spel komt teneinde
Een speler sterft en daarbij is er nog maar één team over! Maak de winnaar bekend. Als het potje heel spannend was willen de spelers graag nog even aan elkaar kwijt wat ze allemaal beleefd en gedaan hebben. Geef de spelers hier voldoende de ruimte voor. Dit is ook een goed moment voor een toilet pauze en het pakken van een snack.
Het volgende potje
Ga je nog een potje spelen? De spelers zijn nog aan het napraten en dat is het moment om alvast een nieuw potje samen te stellen. Maak wat kleine aanpassingen in de samenstelling van de rollen om het leuk te houden. Maak het niet te ingewikkeld en introduceer niet te veel nieuwe rollen. Haal eventueel eerder gespeelde rollen uit het spel. Leg de nieuwe rollen uit en je kan beginnen aan de tweede ronde!
Speciale karakters
Er zijn veel speciale karakters in Weerwolven van Wakkerdam. Sommige karakters spreken voor zich, terwijl andere karakters hun eigen gebruiksaanwijzing nodig hebben. Ik geef hier per karakter een aantal tips, zodat je deze vol vertrouwen in je eigen weerwolvenspel kan toepassen.
De Ziener
De ziener is een hele krachtige rol voor de burgers. De ziener wijst in de nacht een speler aan. Als spelleider laat je de kaart van de aangewezen speler aan de ziener zien. Let er op dat spelers niet aan hun kaart kunnen zien of ze door de ziener zijn bekeken. Dit kun je doen door elke spelerskaart even aan te raken en te verplaatsen. De ziener zal je dankbaar zijn
De Burgemeester
De burgemeester wordt door een stemming uitgeroepen. Er zijn verschillende manieren om de burgemeester te spelen. Ik houd altijd aan dat de stem van de burgemeester 1.5x zo veel waard is als dat van een andere speler. Door dit aan te houden krijg je bijna nooit een gelijke stand bij een stemming.
Cupido
Bedenk van tevoren of cupido ook zichzelf aan mag wijzen als één van de geliefden. Ik heb gemerkt dat veel spelers het leuk vinden om zichzelf aan een andere speler te koppelen. Het belangrijkste is dat het voor de spelers duidelijk is was je beslist.
De Heks
Wijs elke nacht aan de heks aan wie het slachtoffer was van de burgers ook al kan de heks haar levenselixer niet meer gebruiken. Blijf ook elke nacht vragen of ze levenselixer wil gebruiken en of ze haar vergif in wil zetten.
De Jager
De jager is voor jou als spelleider een hele makkelijke rol. Je kan in een spel zelfs makkelijk meerdere jagers stoppen, zonder dat het ingewikkelder wordt voor jou als spelleider. Wanneer ik meerdere jagers gebruik laat ik altijd aan de spelers weten dat rollen mogelijk meerdere keren in het spel kunnen zitten. Je wilt niet dat spelers verrast worden door een dubbele rol. Je wil spelers namelijk niet voor de gek houden en het gevoel geven dat ze hier geen rekening mee hadden kunnen houden.
Andere speciale rollen
Er zijn nog veel meer speciale rollen voor Weerwolven van Wakkerdam beschikbaar. Kijk voor meer speciale rollen op de Weerwolven van Wakkerdam wikipedia pagina.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Weerwolven_van_Wakkerdam